مقاله فشار روانی و اختلال/بیماری

دسته بندي : علوم پزشکی » روانپزشکی
فشار روانی و اختلال/بیماری

مقدمه

اگر فشار روانی فقط نارحت کـننده بود، یعنی صرفـا باعـث تنـش عضلانـی، تعــرق، تنفــس سریع و سطحـی، یا یک حالت ناآرامی روانی عمومی می گشت، گفتن اینکه فشار روانی بد است کافی بود، اما متاسفانه، فشار روانی مزمن باعث تضعیف تندرستی می شود. در کورد ارتباط بین فشار روانی، سلامت و بیماری مثال های قابل تامل زیادی وجود دارد که شاید فروپاشی روسیه یکی از آنها باشد. در آن دوره فشارزا بیماری های قلبی – عروقی یک عامل مهم در افزابش 40 درصدی نرخ مرگ و میر در مردان روسی بود [ ] همه ما با حوادث فشارزای ضربه زننده (مثل جنگ، تصادف رانندگی، و تهاجمات جنسی) که ممکن است سالها بعد از وقوع به بهداشت بیمار(روانی و فیزیولوژیکی) آسیب برساند، آشناییم. محققان فشار روانی توصیه می کنند که پزشکان و سایر دست اندرکاران مراقبت های بهداشتی به بیماران کمک کنند تا مهارت های سازگاری و کنار آمدن را یاد بگیرند، محدودیت های فردی خود را بشناسند و آرام باشند. [٢]
واکنش گران آتشین
آیا شما یک واکنشگر آتشین هستید؟بعضی افراد مایلند با تمام بنیه فیزیولوژیکی خود به فشارزاهای روانی واکنش نشان دهند. [٤، ٣]  به عبارتی، بدن آنها به موقعیت فشارزا بیش از حد واکنش نشان می دهد.

 ما ان افراد را واکنشگران آتشین [٥] می نامیم. اگر به راحتی عصبانی می شوید، یا حالت تهوع و استفراغ دارید، ممکن است یک واکنشگر آتشین باشید. لذا برای شناسایی بیماری خود به دنبال معاینات پزشکی منظم باشید و به راحتی آنها را درمان یا کنترل کنید و فنون و راهبردهای کنترل فشار روانی (مانند آنچه در این کتاب آمده است) را بیاموزید و به کار ببرید. فصل بعد پاسخ های بدن به فشار روانی را ارائه می دهد، شما باید بهتربفهمید که چرا یادگیری روش های مقابله  با فشار با فشار روانی تا این اندازه مهم اند. در فصول بعد به معرفی بیماری های خاص، امراز و سایر عوارض منفی فشار روانی می پردازیم و در مورد طریق پیشگیری از بروز این بیماری ها بحث می کنیم.
بیماری روان تنی
بیل سال گذشته همسرش را از دست داد و تا مدت ها سوگوار و ماتمزده بود. همسرش زن مهربانی بود و به همین دلیل بیل مرگ او را غیر منصفانه می دانست و از این بابت سخت احساس درماندگی می کرد. تنهایی، بخشی از زندگی او، و اشک، جزئی از برنامه شامگاهی اش شده بود. وقتی بیل یک سال پس از مرگ همسرش مرد، بسیاری اصلا متعجب نشدند. آنها علت مرگ او را حمله قلبی می دانستند، اما دوستان بیل مرگ او را ناشی از «قلب شکسته اش» می دانند.
  احتمالا شما هم افرادی مانند بیل را می شناسید. کسانی که به دلیل فشار روانی شدید مرده اند، با اینکه ظاهرا کوچکترین مشکل جسمانی نداشته اند. ممکن است حتی به آنها گفته باشید « همه اش فکر است » یا حداقل فکر می کردید چنین باشد. خوب، در مورد بیل همه قضیه، «تفکر» او نبود و آشکار است که مشکل تا اندازه ای به قلبش مربوط می شد. بعضی بیماری ها به محض جسمی شدن قابل رویت می شوند (مثل جوش های پوستی)، در حالی که برخی روانی تلقی می شوند (مثل روان نژندی)؛ با این همه تعامل بین ذهن و بدن و آثار آنها بر دیگری نمی توان منکر شد.                                                        

دسته بندی: علوم پزشکی » روانپزشکی

تعداد مشاهده: 7805 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: word - قابل ویرایش

تعداد صفحات: 36

حجم فایل:302 کیلوبایت

 قیمت: 8,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل پشتیبانی 24 ساعته : 09909994252