بررسی عوامل موثر بر بیگانگی اجتماعی دانشجویان

دسته بندي : علوم انسانی » علوم اجتماعی
بررسی عوامل موثر بر بیگانگی اجتماعی دانشجویان در قالب word و در حجم 18 صفحه
چدر این فایل، عوامل اجتماعی موثر بر پدیده بیگانگی در میان دانشجویان به بحث گذاشته شده و تا به صورت یک تحقیق علمی تا آخر فصل سوم یک کار پژوهشی درآمده است. دارای ارجاعات درون متنی و لیست منابع است.

بخشی از متن:
انسان به عنوان یک موجود مدنی، برای رفع نیازمندی های زیستی، روانی و اجتماعی خود نیازمند توجه، تعاون، همکاری و مشارکت با همنوعان خود در اجتماع است. اجتماعی بودن و لزوم تعاون و همکاری در قالب شکل گیری تقسیم کار اجتماعی برای رفع نیازمندی های اولیه ی انسانی سبب شده است تا بیگانگی اجتماعی به عنوان یک مساله ی اجتماعی مورد توجه قرار گیرد. کناره گیری افراد و بی توجهی آنها نسبت به محیط اطراف، دلسردی و بیگانگی نسبت به مسائل اجتماعی از موضوعاتی هستند که در محافل اجتماعی و سیاسی مورد توجه بسیاری از اندیشمندان اجتماعی بوده به طوری که بی توجهی نسبت به این موارد بسترساز بی تفاوتی و نهایتا احساس پوچی در بین افراد جامعه به حساب آمده است.
بیگانگی به مفهوم عام آن، که برخی از جامعه شناسان و روان شناسان اجتماعی از آن به گونه ای گسترده برای تبیین برخی از اشکال کنش ها و واکنش ها به جریانات اجتماعی و واقعیتهای پیرامونی، فشارهای روانی و تخیلات بیرونی و نیز توضیح انفصال فرد از نظام ارزشها ، باورها، هنجارها، اهداف فرهنگی و همچنین جهت اشاره به انفصال، بی علاقگی و عدم مشارکت اجتماعی-سیاسی و صور آسیب شناختی مشارکت استفاده کرده اند، از مفاهیمی است که در تاریخ تفکر اجتماعی قدمت و سابقه ی طولانی دارد و ریشه های آن به نخستین دوره های تاریخ منظوم برمیگردد. 
از آنجایی که اساس هر نظم اجتماعی را عاطفه و تفاوتمندی تشکیل می دهد پدیده ای مانند بیگانگی اجتماعی، بیانگر بی احساسی، بدبینی، بی میلی و به عبارت بهتر نوعی افسردگی اجتماعی است. از این رو در منظری آسیب شناختی بیگانگی در جامعه، نوعی بیماری اجتماعی شناخته می شود همانگونه که در نقطه ی مقابل آن، هرگونه اعتنای اجتماعی و نوعدوستی در حیات فردی و اجتماعی، نشانه ی پویایی و سلامت اجتماعی است.
در حقیقت شکل بندی و ساختار هر جامعه، به ماهیت و شکل کنش اجتماعی افراد بستگی دارد. با توجه به طیف بندی کنش های انسانی از وضعیت فعال تا غیر فعال، بیگانگی و بی تفاوتی اجتماعی منجر به شکل گیری یک جامعه ی منفعل می گردد. بیگانگی وضعیتی است که مانع از هرگونه مشارکت و تعامل های فعال، آگاهانه، مستمر و پایدار برای شکل دهی یک جامعه مردم سالار و زندگی اجتماعی بهتر می گردد. این وضعیت با طرد هرگونه کنش فعال در فرآیندهای تصمیم گیری سطوح خرد و کلان جامعه، باعث تقلیل تاثیر فرد بر آینده و سرنوشت جامعه و در نهایت افول و عقب افتادگی آن می گردد. (ندابخش: 1394: 54).


فهرست مطالب:
فصل اول(کلیات تحقیق)
بیان مسئله
سوالات اساسی تحقیق
اهداف تحقیق 
 هدف اصلی
اهداف فرعی
اهمیت و ضرورت بررسی
فصل دوم(مرور ادبیات)
چارچوب نظری.
پیشینه تجربی
فرضیه ها
فصل سوم(روش شناسی تحقیق)
روش تحقیق
جامعه آماری
نمونه آماری
ابزار جمع آوری داده ها
پایایی
تعریف مفاهیم
منابع
فهرست نمودارها
نمودار شماره 1) مدل نظری تحقیق
دسته بندی: علوم انسانی » علوم اجتماعی

تعداد مشاهده: 6013 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: word - قابل ویرایش و دارای منبع

تعداد صفحات: 18

حجم فایل:55 کیلوبایت

 قیمت: 45,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل پشتیبانی 24 ساعته : 09909994252
  • راهنمای استفاده:
    مناسب برای ارائه درس روش تحقیق 1 و دیگر درسهایی که کار تحقیقی و عملی دارند.