مبانی نظری توانایی و قدرت تصمیم گیري مدیران

دسته بندي : علوم انسانی » حسابداری
مبانی نظری توانایی و قدرت تصمیم گیري مدیران در قالب word و در  حجم 63 صفحه، دارای منابع جدید؛ (تیرماه 1402)

بخشی از متن:
نقش مدیریت در مجموعه هایی که خلاقیت و نو آوری از ضروریات و عوامل اصلی سازمان است، بسیار مهم و حساس است، زیرا مدیریت می تواند توانایی خلاقیت و نوآوری را در افراد ایجاد، ترویج و تشویق کند و یا رفتار و عملکرد او می تواند مانع این امر حیاتی شود. هنر مدیر خلاق عبارت است از استفاده از خلاقیت دیگران و پیدا کردن ذهن های خلاق. مدیریت خلاق نمی تواند در بند شیوه های سنتی و معمول باشد، بلکه سبکی را برای مدیریت بر می گزیند که برای سازمان خلاق و نو آور مناسب باشد و منجر به محیطی گردد که روح ابتکار و نو آوری در آن حاکم باشد. در سازمان های خلاق روابط بین مدیران و کارکنان مبتنی بر صمیمیت، روشنی و تشریک مساعی است و این امر منجر به احساس امنیت و آرامش خاطر در افراد می شود. علاوه بر نقش ها، مهارت ها و توانایی های مدیران، اندیشمندان مدیریت وجود خصوصیات و ویژگی های فردی و شخصی برای مدیران را ضروری دانسته اند. آنان خصایصی مانند هوشیاری، ابتکار، اعتماد به نفس و توانایی سرپرستی را از ویژگی های فردی مدیران می دادند و چهار خصوصیت تمایل به مدیریت کردن، توانایی برقراری ارتباط و درك متقابل، درستی و صداقت و تجربه شخص به عنوان مدیر را از ویژگی های مدیران ذکر نموده اند(انورخطیبی و هاشمی،1402).
در متون حسابداری توانایی مدیریت یکی از ابعاد سرمایه انسانی شرکت هاست که به عنوان  دارایی نامشهود طبقه بندی می شود. به عنوان نمونه دمرجیان  و همکاران (2012)توانایی مدیریت را به عنوان کارایی مدیران نسبت به رقبا در تبدیل منابع شرکت به درآمد تعریف می کنند. این منابع تولید درآمد در شرکت ها شامل بهای موجودیها، هزینه های اداری و توزیع و فروش، داراییهای ثابت، اجاره های عملیاتی، هزینه های تحقیق و توسعه و داراییهای نامشهود شرکت، می شود (دمرجیان و همکاران ، 2013)توانایی مدیریتی بالاتر می تواند منجر به مدیریت کاراتر عملیات روزانه شرکت شود، خصوصا در دورههای بحرانی عملیات، که تصمیم گیریهای مدیریتی می تواند تاثیر به سزایی بر روی عملکرد شرکت داشته باشد. افزون بر آن، در دوره هایی که شرکت با بحران روبه روست، مدیران تواناتر تصمیمگیری مناسبتری در ارتباط با تامین منابع  مورد نیاز خواهند داشت (آندرو  و همکاران، 2017).سرمایه گذاری مناسب تر در پروژه های با ارزشتر و مدیریت کارای کارمندان نیز از ویژگی مدیران توانمند است، در نتیجه در کوتاه مدت انتظار میرود، مدیران تواناتر بتوانند درآمد بیشتری با استفاده از سطح معینی از منابع کسب کنند یا با استفاده از منابع کمتر، به سطح معینی از درآمد دست یابندو برعکس تصمیمات ضعیف و مهارت پایین مدیر در رهبری می تواند شرکت را به سمت ورشکستگی سوق دهد (لورتی و گریس ، 2012).همچنین مدیران توانمندتر دانش و آگاهی بیشتری در ارتباط با مشتریان و شرایط کلان اقتصادی دارند و قادرند درک بهتری در ارتباط با استانداردهای پیچیده تر داشته و آنها را به درستی اجرا کنند ،این مدیران، قادر به انجام قضاوت صحیح و همچنین انجام پیش بینی های دقیق نسبت به سایر افراد بوده و توانایی ترکیب بهتر اطلاعات را جهت انجام پیش بینی های قابل اعتمادتر، که منجر  به گزارشهای با کیفیت تر می شود، دارند (نمازی و غفاری ، 1394).
بیور  (1966)معتقد است "پیش بینی بدون اخذ تصمیم امکان پذیر است ولی کوچکترین تصمیم گیری را نمی توان بدون پیش بینی انجام داد"رشد سریع وفزآینده علوم وتکنولوژی در عصر حاضرسبب پیچیدگی روابط انسانها به ویژه روابط اقتصادی وتجاری نسبت به گذشته گردیده است. پیشرفت علم وتکنولوژی ، اقتصاد وتجارت را وارد مرحله تازه ای گردانیده ،به طوریکه بنگاهها وشرکت های اقتصادی کوچک  گذشته تبدیل به شرکت های سهامی عام وحتی چند ملیتی در سراسر دنیا گردیده است.این تغییرشکل اقتصاد وتجارت منجر گردید از یک سوشرکت های کوچک از دور رقابت خارج گردند واز سوی دیگر شرکت های بزرگی که توان رقابت با دیگرشرکت های  هم صنعت خود را نداشتند متوقف گردند.از طرف دیگر چرخه رقابت نیز که خود عامل گسترش هر بیشتر شرکت ها (ازلحاظ تعداد سهامداران وگسترش حجم ووسعت) گردیده بود فاصله بین تامین کنندگان منابع مالی(سهامداران،اعتباردهنده گان و..) ومدیریت شرکت از لحاظ کنترل ونظارت مستقیم برشرکت را بیشتر کرده است.مدیران کاراتر ودارای توانایی ذاتی بالاتر می توانند به سرعت از شرایط واحد اقتصادی تحت تصدی وصنعت مورد فعالیت خود ،شناخت کافی بدست آورده ونسبت به انتخاب پروژه هایی با کیفیت تر وریسک پایین تر اقدام کنند، لذا توانایی مدیران بطور مستقیم بر پایداری شرکت ها تاثیرگذار خواهد بود(دلخوش وفرخی،1395).


مبانی نظری توانایی وقدرت تصمیم گیري مدیران همراه با رفرنس های 2023-2022 و 1402-1401

فهرست مطالب:
2-1- مقدمه
2-2- مبانی نظری توانایی مدیریت
2-2-1- توانایی مدیریت
2-2-2- مفاهیم توانایی مدیریت
2-2-3- اندازه‌گیری توانایی مدیریت
2-2- 4-تصمیم گیري و اهمیت و ضرورت آن در سازمان
2-2-5- قدرت مدیرعامل
2-2-6- شاخص های شناسایی قدرت مدیرعامل
2-2-7- کارایی و توانایی مدیریت
2-2-8- سنجش کارایی و توانایی مدیریت
شکل (1) نحوه مدل محقق همراه با تغییراتی در مدل پالیک (2000)
شکل(2)اندازه گیری توانایی مدیران از مدل دمرجیان، لو، لویس و مک وی (2012)
شکل(3)مقایسه کارایی مدیریت ،مدل پالیک(2000)ومدل دمرجیان و همکاران (2012)
2-2-9- توانمند سازی مدیران اجرایی
2-2-10- ارزیابی توانایی مدیریت با استفاده از کارایی شرکت
2-3-ارتباط نظری توانایی مدیریت و متغیرهای کاربردی
2-3-1- توانایی مدیریت و ارزش آتی شرکت
2-3-2- توانایی مدیریت و معیارهای مالی شرکت
جدول شماره (1) پژوهش های صورت گرفته در ارتباط با معیارهای عملکرد وتوانایی مدیریت
2-3- 3- توانایی مدیریت ومعیارهای حاکمیت شرکتی وکمیته حسابرسی
جدول شماره (2) پژوهش های صورت گرفته در ارتباط با معیارهای حاکمیت شرکتی وتوانایی مدیریت
2-4- پیشینه تحقیقات انجام شده توانایی مدیریت
2-4-1- پیشینه تحقیقات داخلی توانایی مدیریت براساس1403-1402 و..
2-4-2- پیشینه تحقیقات خارجی توانایی مدیریت براساس 2023-2022 و..
منابع
دسته بندی: علوم انسانی » حسابداری

تعداد مشاهده: 3413 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: word - قابل ویرایش و دارای منبع

تعداد صفحات: 63

حجم فایل:321 کیلوبایت

 قیمت: 145,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل پشتیبانی 24 ساعته : 09909994252